niedziela, 28 kwietnia, 2024

Średnio w pierwszych 10-30 sekundach wyrabiamy sobie opinię. W krótszym czasie podejmujemy decyzje. Tyle też wystarczy, aby ocenić stronę internetową, z której korzystamy po raz pierwszy. Konkurencja jest ogromna, w jaki sposób więc przykuć uwagę potencjalnego klienta? Dalej – jak go zatrzymać na jak najdłużej? Dowiedz się, czym jest optymalizacja i jak wykorzystać jej narzędzie w budowaniu witryny e-Commerce.

Podstawy na dobry początek

Zanim przejdziemy do wskazówek oraz korzyści, warto poznać pojęcia, jakimi będziemy się posługiwać.

Optymalizacja to działanie polegające na organizacji działań bądź procesów, aby przyniosły jak najlepsze efekty przy stosunkowo niewielkich nakładach.

E-commerce, czyli zawieranie transakcji za pośrednictwem internetu, to jedna z obecnie najpopularniejszych form handlu.

Połączenie obu tych elementów ma prowadzić do ulepszenia Twojej strony internetowej. Chodzi o zwiększenie na niej ruchu, konwersji, a w konsekwencji przyciągnięcie nowych klientów i osiągnięcie zysków. Optymalizacja e-commerce stawia na wygląd witryny, jasność i odpowiedniość opisów produktowych, poprawienie pozycji w rankingu w wyszukiwaniach oraz rozbudowanie user experience. Są to działania, które można kontrolować samodzielnie lub we współpracy z wyspecjalizowaną firmą. Eksperci w handlu internetowym oraz SEO mają wszelkie narzędzia technologiczne i zaplecze techniczne, aby zbudować wizerunek Twojej marki od początku.

Jak radzisz sobie z konkurencją w sieci?

Kto pierwszy ten lepszy – jeśli chcesz wieść prym w sprzedaży, musisz znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarek internetowych. Według badań internetowych około 70% koszyków z zakupami zostaje porzucanych. Jakie są tego powody?

  • Dodatkowe okna otwierające się przed przejściem do kasy,
  • Zbyt długi i/ lub skomplikowany proces realizacji transakcji,
  • Zbyt wysokie koszty wysyłki,
  • Zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę,
  • Wolno ładująca się strona internetowa.

Za pomocą zoptymalizowanej witryny możesz sprawić, że proces transakcyjny będzie bardziej przystępny dla potencjalnego klienta. Najlepsi sprzedawcy muszą myśleć niekonwencjonalnie, poszukują sposobów na stworzenie prostego i przyjemnego doświadczenia.

  • Zilustruj kupującemu ile kroków do dokonania transakcji przed nim zostało,
  • Ogranicz liczbę stron i dodatkowych okien,
  • Dostarcz informacji o produkcie: jego dostępności, wariantach, cenie, promocjach, kosztach wysyłki bądź darmowej wysyłce,
  • Skonfiguruj stronę tak, aby powrócić do zakupów w późniejszym czasie.

Źródło: Angela Roma / pexels.com

User Experience

Wrażenia, jakie są dostarczane użytkownikowi podczas korzystania z produktu, powinny sprawiać jak najwięcej przyjemności i dawać satysfakcję. Zaplanuj w tym celu strategię projektowania strony zorientowanej właśnie na odbiorcę. Firmy mają coraz większą świadomość UX, co świadczy o szybkim rozwoju technologicznym oraz zmianach w pozycjonowaniu. Ich celem jest stworzenie jak najprostszej w obsłudze, intuicyjnej przestrzeni do zdobywania doświadczeń różnego rodzaju. Wspólnym celem dla SEO i UX jest konwersja.

SEO w projektowaniu witryny e-Commerce

Działania podejmowane pod kątem optymalizacji i widoczności witryny dzieje się na dwóch płaszczyznach: wewnątrz naszej strony i poza nią. Trzonem witryny jest przyjazny adres URL oraz pomniejszych stron produktów czy kategorii. To, co zobaczą na stronie użytkownicy wiąże się z wybranymi przez Ciebie meta tagami. Poza nią musisz zadbać o wysokiej jakości linkach zwrotnych na autorytatywnych stronach, skorelowaniem działań witryny z social mediami lub blogiem. To tylko kilka elementów, na które powinno się zwrócić uwagę. Dalej skup się na takich elementach jak:

1. Projekt

Topowe witryny e-Commerce są jak najbardziej przejrzyste i uproszczone. Chodzi o jak najmilszą dla użytkownika nawigację po stronie, jej układzie, kategoriach, treściach.

2. Słowa klucze

Jest to element wspomagający funkcjonowanie Twojej witryny, warto jednak o niego zadbać. Słowa i frazy kluczowe zwiększają szanse na dopasowanie się z zapytaniem użytkownika, dzięki czemu zwiększy się dostęp do strony.

3. Treść

Wyszukiwarki internetowe filtrują strony pod kątem jakości publikowanej treści. Zadbaj o wysokiej jakości, ciekawy, oryginalny content. Tym, czego szukają Twoi odbiorcy są informacje – stań się ekspertem w swojej dziedzinie.

4. Reklama PPC

Jeśli zależy Ci na wsparciu sprzedaży, zainteresuj się kampanią Pay-Per-Click. Jest to forma reklamy, za którą się płaci dopiero w momencie kliknięcia jej przez użytkownika. Jej koszt zależy od popularności użytych słów kluczy. Jest to przydatna metoda na poprawienie ROI.

5. Call to action

Bezpośredni zwrot w stronę użytkownika zawsze przykuwa jego uwagę. W przypadku e-Commerce są to głównie hasła zachęcające do dokonania transakcji. Warto więc zastanowić się nad tym, co jest Twoim celem.

6. Informacje

Dostarcz swoim klientom wszelkich niezbędnych informacji o oferowanej usłudze bądź produkcie. Staniesz się w ten sposób godny zaufania, a dzięki skategoryzowanym wyborom będziesz mieć możliwość analizowania potrzeb klientów. Wyeliminujesz zbędne produkty, które nie przynoszą zysku.

7. Mobilność

Dostosuj swoją witrynę do zakupów online dla urządzeń mobilnych. Konsumenci najczęściej korzystają ze smartfonów ze względu na swoją dostępność – w pracy, w domu, w komunikacji publicznej, na wakacjach. Zamknij swój sklep w małym ekranie o wielkich możliwościach.

8. Szybkość

Nie zapomnij o szybkości ładowania się Twojej strony. Im dłuższy czas oczekiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej zrezygnuje. Ma to duży wpływ na proces decyzyjny i szybkość dokonywanych transakcji.

Podsumowanie

Pamiętaj, że najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed Tobą w strategii e-commerce jest poznanie swojego klienta. Twoja witryna internetowa powinna odpowiadać jego potrzebom, a także stanowić rodzaj przewodnika po treściach bądź usługach, jakie oferujesz. Sklep internetowy jest odzwierciedleniem biznesu. Optymalizacja strony to złożony proces, wymagający sporych nakładów pracy. Pamiętaj, że możesz wesprzeć się na tym polu specjalistycznymi firmami. Zaoszczędzisz dzięki temu czas, a także wyeliminujesz ryzyko nieświadomych błędów.

0 Komentarze

Zostaw komentarz