O co chodzi w direct answer?

O co chodzi w direct answer?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Każda aktualizacja Google ma na celu ulepszanie algorytmów, by wyświetlały jak najtrafniejsze odpowiedzi na wpisywane zapytania. Dlatego przez lata znacznie poprawiła się jakość wyników na pierwszych stronach SERP, a w samej wyszukiwarce pojawiły się dodatkowe boxy ułatwiające znajdowanie potrzebnych informacji. Jednym z nich jest okienko z Direct Answer.

Czym jest Direct Answer?

Nad pierwszą dziesiątką stron wyświetlanych w odpowiedzi na zapytanie w Google czasami oprócz płatnych reklam pojawia się jeszcze jeden box. Jest to tak zwana pozycja zerowa, w której użytkownik znajdzie bezpośrednią odpowiedź na swoje pytanie. Choć funkcja ta nadal lepiej działa w języku angielskim niż polskim, to na pewno nie jeden raz się z nią zetknąłeś. Najczęściej pojawia się, gdy w oknie wyszukiwarki wpiszemy zapytanie zawierające takie słowa jak: kto, gdzie, ile, co itp.

Istnieją 4 główne typy bloków Direct Answer. W 70% przypadków jest to zwykły tekst – fragment do ok. 300 znaków, w którym pogrubione zostały słowa kluczowe z zapytania. Często tekst wyświetlany jest razem z obrazem. 28% wyświetlanych bloków Direct Answer to listy zarówno numerowane, jak i wypunktowane. Na pozycji zerowej algorytm może też pokazywać całą tabelę lub jej fragment, a także film z YouTube. Google może również odpowiadać na zapytania, używając tekstu z opisu filmu.

Jak wygląda Direct Answer?

Informacje pojawiające się na pozycji zero mogą przyjmować różne formy. Najprostsza z nich to Direct Answer, która składa się z krótkiej informacji, czasami opatrzonej grafiką. Druga forma jest bardziej rozbudowana i zawiera link do strony źródłowej. Nazywa się ją Featured Snippets. W Polsce jednak powszechnie przyjęło się, by obie formy określać jako Direct Answer – obie też zajmują pozycję zerową.

Jak znaleźć się na pozycji zerowej?

Na oficjalnej stronie Google nie ma bezpośrednich instrukcji, jak osiągnąć pozycję w bloku Direct Answer. Analizując jednak strony, które aktualnie zajmują pozycję zero w SERP na konkretne zapytania, można określić kilka ogólnych wskazówek:

  • treść powinna być napisana w języku naturalnym, czyli być prosta i czytelna;
  • w teście powinny znaleźć się zapytania najlepiej ze słowami: jak, co, kto, gdzie, kiedy itp. i odpowiedzi na nie;
  • optymalny rozmiar akapitu to 40–60 słów;
  • listy powinny składać się z 9 lub więcej pozycji;
  • tabele powinny mieć 4 lub więcej kolumn;
  • należy używać nagłówków h2–h6.

Oprócz tego witryna musi spełniać wszystkie podstawowe wymagania optymalizacji SEO – bez tego nie ma mowy nawet o znalezieniu się w pierwszej dziesiątce wyników.

Czy warto celować w pozycję zerową?

Ze względu na to, że bloki z Direct Answer zajmują bardzo cenne miejsce na samym szczycie SERP, uzyskują więcej wyświetleń i kliknięć. Strona na samej górze tworzy także wizerunek specjalisty i autorytetu w danej dziedzinie. Z drugiej strony użytkownik od razu otrzymuje odpowiedź na swoje pytanie i w wielu przypadkach może nie zdecydować się na przejście na stronę, by zgłębić temat. W efekcie ruch w witrynie się nie zwiększa.

Jednak, aby móc w ogóle myśleć o pojawieniu się na pozycji zero, strona musi znaleźć się na dowolnym miejscu w top 10. W teorii, jeśli zajmiesz pierwszą i zerową pozycję, otrzymasz około 28% wszystkich kliknięć (czyli prawie jedną trzecią z całego ruchu organicznego). Choć nie jest to łatwe zadanie, nie jest też niewykonalne.

Zdj. główne: Christian Wiediger/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiednie źródło zasilania dla swojego sprzętu komputerowego?
Jak wybrać odpowiednie źródło zasilania dla swojego sprzętu komputerowego?
Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie źródło zasilania dla swojego komputera, by zapewnić jego wydajność i bezpieczeństwo. Poznaj kluczowe czynniki, które warto wziąć pod uwagę i zrozum, dlaczego odpowiedni wybór to inwestycja na przyszłość.
Jak skuteczne szkolenia online mogą kształtować przyszłość edukacji?
Jak skuteczne szkolenia online mogą kształtować przyszłość edukacji?
Dowiedz się, w jaki sposób cyfrowe nauczanie zmienia formę edukacji i jak zaawansowane szkolenia internetowe wpływają na rozwój sektora oświaty.
Polski rynek e-commerce
Polski rynek e-commerce
Rynek e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów w Polsce. W ciągu ostatnich kilku lat jego wartość podwoiła się, a coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy online. Polscy konsumenci są coraz bardziej otwarci na technologiczne nowinki, co przekłada się na coraz większą popularność sklepów internetowych. Według danych GUS, w 2020 roku ponad 40% Polaków dokonało zakupów online, a liczba ta z roku na rok rośnie. Warto zastanowić się, co stoi za tym fenomenem i jak wygląda polski rynek e-commerce.
Ostatnie wpisy