Każda aktualizacja Google ma na celu ulepszanie algorytmów, by wyświetlały jak najtrafniejsze odpowiedzi na wpisywane zapytania. Dlatego przez lata znacznie poprawiła się jakość wyników na pierwszych stronach SERP, a w samej wyszukiwarce pojawiły się dodatkowe boxy ułatwiające znajdowanie potrzebnych informacji. Jednym z nich jest okienko z Direct Answer.
Nad pierwszą dziesiątką stron wyświetlanych w odpowiedzi na zapytanie w Google czasami oprócz płatnych reklam pojawia się jeszcze jeden box. Jest to tak zwana pozycja zerowa, w której użytkownik znajdzie bezpośrednią odpowiedź na swoje pytanie. Choć funkcja ta nadal lepiej działa w języku angielskim niż polskim, to na pewno nie jeden raz się z nią zetknąłeś. Najczęściej pojawia się, gdy w oknie wyszukiwarki wpiszemy zapytanie zawierające takie słowa jak: kto, gdzie, ile, co itp.
Istnieją 4 główne typy bloków Direct Answer. W 70% przypadków jest to zwykły tekst – fragment do ok. 300 znaków, w którym pogrubione zostały słowa kluczowe z zapytania. Często tekst wyświetlany jest razem z obrazem. 28% wyświetlanych bloków Direct Answer to listy zarówno numerowane, jak i wypunktowane. Na pozycji zerowej algorytm może też pokazywać całą tabelę lub jej fragment, a także film z YouTube. Google może również odpowiadać na zapytania, używając tekstu z opisu filmu.
Informacje pojawiające się na pozycji zero mogą przyjmować różne formy. Najprostsza z nich to Direct Answer, która składa się z krótkiej informacji, czasami opatrzonej grafiką. Druga forma jest bardziej rozbudowana i zawiera link do strony źródłowej. Nazywa się ją Featured Snippets. W Polsce jednak powszechnie przyjęło się, by obie formy określać jako Direct Answer – obie też zajmują pozycję zerową.
Na oficjalnej stronie Google nie ma bezpośrednich instrukcji, jak osiągnąć pozycję w bloku Direct Answer. Analizując jednak strony, które aktualnie zajmują pozycję zero w SERP na konkretne zapytania, można określić kilka ogólnych wskazówek:
Oprócz tego witryna musi spełniać wszystkie podstawowe wymagania optymalizacji SEO – bez tego nie ma mowy nawet o znalezieniu się w pierwszej dziesiątce wyników.
Ze względu na to, że bloki z Direct Answer zajmują bardzo cenne miejsce na samym szczycie SERP, uzyskują więcej wyświetleń i kliknięć. Strona na samej górze tworzy także wizerunek specjalisty i autorytetu w danej dziedzinie. Z drugiej strony użytkownik od razu otrzymuje odpowiedź na swoje pytanie i w wielu przypadkach może nie zdecydować się na przejście na stronę, by zgłębić temat. W efekcie ruch w witrynie się nie zwiększa.
Jednak, aby móc w ogóle myśleć o pojawieniu się na pozycji zero, strona musi znaleźć się na dowolnym miejscu w top 10. W teorii, jeśli zajmiesz pierwszą i zerową pozycję, otrzymasz około 28% wszystkich kliknięć (czyli prawie jedną trzecią z całego ruchu organicznego). Choć nie jest to łatwe zadanie, nie jest też niewykonalne.
Zdj. główne: Christian Wiediger/unsplash.com