O co chodzi w direct answer?

O co chodzi w direct answer?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Każda aktualizacja Google ma na celu ulepszanie algorytmów, by wyświetlały jak najtrafniejsze odpowiedzi na wpisywane zapytania. Dlatego przez lata znacznie poprawiła się jakość wyników na pierwszych stronach SERP, a w samej wyszukiwarce pojawiły się dodatkowe boxy ułatwiające znajdowanie potrzebnych informacji. Jednym z nich jest okienko z Direct Answer.

Czym jest Direct Answer?

Nad pierwszą dziesiątką stron wyświetlanych w odpowiedzi na zapytanie w Google czasami oprócz płatnych reklam pojawia się jeszcze jeden box. Jest to tak zwana pozycja zerowa, w której użytkownik znajdzie bezpośrednią odpowiedź na swoje pytanie. Choć funkcja ta nadal lepiej działa w języku angielskim niż polskim, to na pewno nie jeden raz się z nią zetknąłeś. Najczęściej pojawia się, gdy w oknie wyszukiwarki wpiszemy zapytanie zawierające takie słowa jak: kto, gdzie, ile, co itp.

Istnieją 4 główne typy bloków Direct Answer. W 70% przypadków jest to zwykły tekst – fragment do ok. 300 znaków, w którym pogrubione zostały słowa kluczowe z zapytania. Często tekst wyświetlany jest razem z obrazem. 28% wyświetlanych bloków Direct Answer to listy zarówno numerowane, jak i wypunktowane. Na pozycji zerowej algorytm może też pokazywać całą tabelę lub jej fragment, a także film z YouTube. Google może również odpowiadać na zapytania, używając tekstu z opisu filmu.

Jak wygląda Direct Answer?

Informacje pojawiające się na pozycji zero mogą przyjmować różne formy. Najprostsza z nich to Direct Answer, która składa się z krótkiej informacji, czasami opatrzonej grafiką. Druga forma jest bardziej rozbudowana i zawiera link do strony źródłowej. Nazywa się ją Featured Snippets. W Polsce jednak powszechnie przyjęło się, by obie formy określać jako Direct Answer – obie też zajmują pozycję zerową.

Jak znaleźć się na pozycji zerowej?

Na oficjalnej stronie Google nie ma bezpośrednich instrukcji, jak osiągnąć pozycję w bloku Direct Answer. Analizując jednak strony, które aktualnie zajmują pozycję zero w SERP na konkretne zapytania, można określić kilka ogólnych wskazówek:

  • treść powinna być napisana w języku naturalnym, czyli być prosta i czytelna;
  • w teście powinny znaleźć się zapytania najlepiej ze słowami: jak, co, kto, gdzie, kiedy itp. i odpowiedzi na nie;
  • optymalny rozmiar akapitu to 40–60 słów;
  • listy powinny składać się z 9 lub więcej pozycji;
  • tabele powinny mieć 4 lub więcej kolumn;
  • należy używać nagłówków h2–h6.

Oprócz tego witryna musi spełniać wszystkie podstawowe wymagania optymalizacji SEO – bez tego nie ma mowy nawet o znalezieniu się w pierwszej dziesiątce wyników.

Czy warto celować w pozycję zerową?

Ze względu na to, że bloki z Direct Answer zajmują bardzo cenne miejsce na samym szczycie SERP, uzyskują więcej wyświetleń i kliknięć. Strona na samej górze tworzy także wizerunek specjalisty i autorytetu w danej dziedzinie. Z drugiej strony użytkownik od razu otrzymuje odpowiedź na swoje pytanie i w wielu przypadkach może nie zdecydować się na przejście na stronę, by zgłębić temat. W efekcie ruch w witrynie się nie zwiększa.

Jednak, aby móc w ogóle myśleć o pojawieniu się na pozycji zero, strona musi znaleźć się na dowolnym miejscu w top 10. W teorii, jeśli zajmiesz pierwszą i zerową pozycję, otrzymasz około 28% wszystkich kliknięć (czyli prawie jedną trzecią z całego ruchu organicznego). Choć nie jest to łatwe zadanie, nie jest też niewykonalne.

Zdj. główne: Christian Wiediger/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Content marketing – dlaczego warto w niego zainwestować?
Content marketing – dlaczego warto w niego zainwestować?
Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych i angażujących treści, które przyciągają i zatrzymują uwagę klientów. Dlaczego warto zainwestować w content marketing i jakie korzyści może on dać?
Jak wybrać idealną sesję zdjęciową na prezent?
Jak wybrać idealną sesję zdjęciową na prezent?
Szukasz wyjątkowego pomysłu na prezent? Dowiedz się, jak idealnie dopasować sesję zdjęciową do osobowości obdarowanego, jak wybrać jej rodzaj i na co zwrócić szczególną uwagę.
Jak skuteczna strategia dostosowana do klienta może przyczynić się do poprawy wydajności Twojego przedsiębiorstwa
Jak skuteczna strategia dostosowana do klienta może przyczynić się do poprawy wydajności Twojego przedsiębiorstwa
Odkryj, jak dostosowana do potrzeb klienta strategia biznesowa wpływa na wzrost efektywności Twojej firmy. Poznaj wskazówki do tworzenia skutecznego planu działań.
Ostatnie wpisy